English   |     |     |   دوشنبه 2 اسفند 1395   


تاريخ و زمان انتشار :        20 اردیبهشت 1395 ساعت 7:17 تعداد بازديد کنندگان:           545
سخنرانی پروفسور جان برایت ویت یکی از پیشگامان حوزه عدالت ترمیمی در واحد خرم آباد



دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی  میزبان  پروفسور جان برایت ویت یکی از پیشگامان حوزه عدالت ترمیمی در دنیا بود وی استاد دانشگاه ملی استرالیا و نظریه پرداز حوزه عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم ( نظریه شرمساری و عدالت ترمیمی ) است.

 در این سخنرانی علمی که با همکاری دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس  برگزار شد پروفسور جان برایت ویت  گفت: عدالت ترمیمی برنامه ای است که می‌توان برای درمان بزه دیده و بازیابی روحیه از دست رفته وی انجام داد. در این حوزه اگر بخواهیم از ارزش‌ها صحبت کنیم باید به همان اندازه که جرم باعث رنج می‌شود در همان اندازه هم درمان برای بزه دیده پاسخ داده شود و توانمند‌سازی صورت گیرد.

این پژوهشگر حقوق و عدالت کیفری ادامه داد: در ارتباط با عدالت ترمیمی باید این گونه گفت که در این فرآیند باید درمان بزه دیده، عذرخواهی از بزه دیده و توانمند سازی بزه دیده انجام شود.

جان برایت ویت ادامه داد: این بسیار مهم است که بزه دیده را بتوانیم توانمند کنیم تا آن واقعه را فراموش کند و به زندگی عادی برگردد.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از مصداق‌های عدالت ترمیمی بدین صورت است که بزه دیده و بزه کار با حضور خانواده هایشان در یک نشست و جلسه به بیان موضوعات مرتبط می‌پردازند تا به یک نظر مشترک برسند و مشکل را برطرف کنند. این خیلی مهم است که این جلسات با حضور افراد خانواده و بدون روند اداری طی شود. در آن جلسه امکان دارد که بین جلسه وقت استراحتی داده شود تا خشم طرفین کاهش یابد و فرآیند نشست بهتر اتفاق بیافتد.

این استاد دانشگاه گفت: همان طور که در قرآن آمده است که فرد نیکوکار در قلب خود راهی برای بخشش دارد در عدالت ترمیمی هم همین گونه است.

این اندیشمند استرالیایی گفت: عدالت ترمیمی قرار نیست جایگزین عدالت کیفری سنتی شود، بلکه قرار است در کنار آن و مکمل آن باشد.

نظریه پرداز برجسته عدالت ترمیمی در خصوص نقش آموزش در عدالت ترمیمی گفت: آموزش در عدالت ترمیمی بسیار مهم است. آموزش را در طی دوره‌های میانجی‌گری یا همان مددکاری اجتماعی باید ترویج داد. یک فرد آموزش دیده بهتر می‌تواند از یک متخصص حقوق در عدالت ترمیمی اثرگذار باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم درباره یک بزه انجام شده در یک مدرسه صحبت کنیم شاید بتوان گفت که دانش آموزان همان مدرسه بهترین افراد برای اجرای عدالت ترمیمی هستند، البته نه همه آنها. اما دانش آموزان بهتر می‌توانند این کار را در موضوع میانجیگری انجام دهند تا یک فرد متخصص حقوق کیفریعدالت ترمیمی در کنار عدالت کیفری قرار دارد.

نظر شما

نام:


ادرس پست الکترونيکی:


نظر شما:



صفحه اصلی دفتر مقام معظم رهبری ریاست جمهوری تماس با ما نقشه دانشگاه دفتر تلفن پیوندهای مفید
کلیه حقوق وب سایت متعلق به دانشگاه آزاد واحد خرم آباد می باشد
Designed By: AF Danesh